STÆRKE TESTRESULTATER AF MF 8S

MED DYNA-VT TRANSMISSION

Massey Ferguson 8S-serien er tidligere introduceret med to forskellige PowerShift transmissioner, og nu fuldendes serien med Dyna-VT trinløs transmission. Velkommen til PowerGear Testen!

Artikel og fotos: Uffe S. Kristensen


Tilbage i sommeren 2020 blev hele verden præsenteret for en helt ny serie fra Massey Ferguson, nemlig den nye 8S-serie. Lige fra første øjekast på den nye serie var man ikke i tvivl om, at Massey Ferguson har udviklet en serie med flere nye løsninger.

Det, der springer mest i øjnene, når man kigger på 8S-serien, er den nye kabine, der med sin store lodrette forrude skiller sig markant ud fra Massey Fergusons tidligere designs.

I starten lød serien på fire modeller fra 205 til 265 hestekræfter plus boost, sammen med den velkendte Dyna-7 PowerShift-transmission og en helt ny Dyna E-power dobbeltkobling-transmission. Power Gear havde fornøjelsen af at teste en 8S.265 Dyna E-power i sommeren 2021.

Yderligere to modeller er tilføjet til 8S-serien, med henholdsvis 8S.285 og 8S.305. Samtidig er nu også den trinløse Dyna-VT transmission blevet tilgængelig på udstyrslisten på samtlige 8S-modeller. Dyna-VT er til gengæld eneste mulige transmissionsvalg i topmodellen 8S.305, som vi kigger nærmere på i denne udgave.

Massey Ferguson 8S.305 er topmodellen i 8S-serien, og kan kun vælges med Dyna VT transmissionen, der nu er tilgængelig i hele serien.

ALL-ROUND TRAKTOR

Dyna-VT transmissionen klæder helt sikkert 8S-serien godt. Under vores korte testkørsel med den nye 8S.305, hvor vi havde efterspændt en fuldlæsset 18 tons vogn, oplevede vi, at motor og transmission spiller utroligt godt sammen.

Traktoren accelerer hurtigt og jævnt og holder motoromdrejningerne nede på så lave omdrejninger som muligt. Og da lydniveauet i kabinen er så godt dæmpet, lægger man nærmest ikke mærke til, at motoromdrejningerne hæves, hvis der bliver behov for det for eksempel op ad bakker.

Aggressivitet på både acceleration og deceleration kan justeres uafhængigt af hinanden i trin, hvor der er mærkbar forskel på niveauerne. Så jeg tænker at alle kan justere transmissionens kørselsmønster fuldstændig efter smag og arbejdsopgave.

Dyna-VT transmission og bagtøj, der bruges i 8S-serien, er den samme, som har været brugt i den større MF 8700-serie i mange år. Det er dermed solid teknik, der kan håndtere effekt op til 400 hestekræfter.

Og selvom Massey Ferguson 8S. er en ny serie, så er komponenterne inde bag skærmene velkendt teknik, taget fra hylderne hos øvrige Massey Ferguson-serier.

Kraftværket i samtlige 8S-modeller leveres af den velkendte 7,4 liters AGCO Power™ motor, der med SCR-teknologi overholder Stage V-kravene. Motoren har hydrauliske ventilløftere til gavn for servicetiden, og serviceintervallet er opgivet til 600 timer.

Under motoren finder man endnu en kendt komponent, nemlig den affjedrede foraksel fra MF 7700-serien. Affjedringen fungerer upåklageligt, og da den er uden smørenipler, er den i hvert fald ikke en tidsrøver ved den daglige service.

Dyna-VT transmission og bagtøj kommer fra den større MF 8700-serie.

Armlæn, Multipad-joystik m.m. er selvfølgelig det samme som de øvrige MF 8S modeller, og det er svært at se herfra, hvilken transmission, der betjenes.

LÆKKER OG KOMFORTABEL KABINE

Når man sætter sig i førerhuset på en MF 8S Dyna-VT, er der ikke lige umiddelbart noget i kabinen, der indikerer, hvilken type transmission man her har med at gøre.

For hjørnedisplay, armlæn med Multipad-joystik og Datatronic 5-display er præcis de samme som i alle 8S-modeller. Og det er smart, for så skal man ikke sætte sig ind i at huske forskel på en masse knapper og funktioner, hvis man skifter mellem traktorer med forskellige transmissioner.

Betjening af den den trinløse Dyna-VT transmission foregår meget enkelt fra Multipad-joystikket, hvor op til fire cruisehastigheder kan indstilles. I Datatronic 5-displayet kan der indstilles og justeres på en masse forskellige parametre på transmissionen, samt motor, hydraulik og meget mere.

Transmissionen kan køres i auto eller manuel, det eneste, man som chauffør selv skal huske, er at vælge mellem hastighed I eller II, når man bevæger sig mellem mark og vej. Valget skal foretages ved stilstand, og glemmer man at vælge trin II på vejen, så kommer man ikke til at køre hurtigere end 30 km/t.

Er man flere brugere om samme traktor, eller vil man gerne have forskellige opsætninger afhængigt af redskab og arbejdsopgave, kan der oprettes mange brugere i Datatronic 5-displayet. Det er specielt smart, da de programmerbare knapper og hydraulikgreb dermed kan indstilles præcist efter redskabet, og skift imellem redskabsopsætninger foretages med få tryk.

MultiPad-joysticket styrer transmissionen samt fartpilot, bagerste lift, vendegear, MF Guide autostyring og hydraulikudtag via det integrerede Mikro-joystick.

KONKLUSION

Der er ingen tvivl om, at den trinløse Dyna-VT transmission gør 8S-modelserien til en perfekt all-round traktor for maskinstationer og større landbrug, hvor traktoren både skal bruges til blandet mark- og vejkørsel.

Skal den derimod hovedsageligt bruges til for eksempel såning og jordbearbejdning, så vil man ikke opleve den ekstra komfort som en trinløs transmission giver, for de to øvrige transmissionsvalg i 8S-serien er fantastiske til markarbejde, og måske endda billigere i brændstofforbrug. Vi ser frem til at prøve 8S.305 af i marken til en mere dybdegående PowerGear-test.

PRIS PÅ UDVALGT EKSTRAUDSTYR:
• 4,8 tons frontlift: kr. 47.360,-
• Fieldstar 5 display: kr. 12.500,-
• Novatel MF Guide GPS: kr. 44.770,-

TEKNISKE SPECIFIKATIONER:
Model: 8S.305
Motortype: 7.4 liters AGCO Power™ motor
Motorydelse, hk: 305
Motormoment, Nm: 1.280
Egenvægt, kg: 8.700
Transmission: Trinløs Dyna-VT
Brændstoftank, l: 460
AdBlue-tank, l: 43
Hydraulikydelse, l/min: 205
Maks. løftekap. i bag, kg: 10.000
Maks løftekap. i front, kg: 4.800
Totallængde, m: 6,3
Højde, m: 3,29
Akselafstand, m: 3,05
Fordæk: 600/70 R30
Bagdæk: 710/70 R42

Pris på testtraktor: 1.829.070 kr.

VIL DU VIDE MERE OM MF 8S?

MF 8S er en traktor, der er forud for sin tid, og som klarer sig suverænt hvad angår komfort, opkobling, brugervenlighed, motorkraft, ydelse, lave driftsomkostninger med optimal pålidelighed, så der opnås maksimal oppetid og den bedste værdi for din investering.


Læs mere om MF 8S serien


Find din nærmeste Massey Ferguson forhandler


Finansiering via AGCO Finance

Agco